Om oss

Stina Alm

Lisa Melberg

Allting började egentligen under praktiken på lärarhögskolan. Vi hade fått höra detta: ”att vara lärare handlar egentligen om att duka upp ett smörgåsbord.

Där kommer eleverna själva att ta för sig och välja de uppgifter som passar deras intresse och utvecklingsnivå”. Oh, vad härligt! Gissa om vi var nyfikna på att se detta smörgåsbord….Men praktiken blev lite av en kalldusch. Visst fanns smörgåsbordet där i vissa fall och massor med härliga lärare. Men där fanns också en organisation och en struktur som ibland omöjliggjorde för eleverna att ta för sig. Många av våra frågor blev till allvarliga diskussioner. Är det viktigt att ha fyrtiominuterspass? Är det viktigt att dela upp alla skolämnen och läsa dom var och en för sig enligt ett schema? Är det viktigt att organisera sig så att i varje skola finns klasser i klassrum med en egen lärare? Är det rimligt att en sjuåring varje dag möter flera hundra andra ansikten, och hur hanterar den det? Vi insåg snart att våra visioner om vad skola är skulle ha svårt att få plats inom ramarna på flera av de skolor vi besökt. Vi tyckte till och med att dessa ramar var en stor begränsning om vi verkligen ville att eleverna ska kunna äta från smörgåsbordet.

Jaha, vad gör vi då då? Antingen får vi anpassa oss eller starta en egen skola. Hur svårt kan det va´? Vi avslutade lärarutbildningen i januari –97. I augusti stod skolan färdig och tog emot de första 21 eleverna. Sedan dess har skolan växt. Grundprincipen för hur många ansikten en sjuåring skall behöva möta står fortfarande fast!

Kommentarer inaktiverade.